Het optimaliseren van content zodat deze goed vindbaar wordt voor zoekmachines noemen we zoekmachineoptimalisatie (SEO = search engine optimisation).
Goed om te weten: de content op de medewerkerssite zit achter een inlog. Deze is niet vindbaar voor externe zoekmachines, zoals Google.
Het goede nieuws: zoekmachines houden van normaal geschreven, goede, gestructureerde, actuele content. Net als bezoekers. Als je de stappen voor het maken van een goede webtekst dus volgt, is dat zowel goed voor de lezer als voor je vindbaarheid.
Bijzondere trucjes zoals ‘2% van je woorden moet je keyword zijn’ zijn achterhaald. Google beloont zo natuurlijk mogelijk geschreven teksten.
Vindbaar zijn begint bij helder hebben wie je bezoekers zijn, wat zij willen (hun taak of informatievraag) en welke termen zij gebruiken.
Lees meer over het bepalen van doel, doelgroep en boodschap.
Zoekmachines als Google herkennen de kwaliteit van de content. Zorg dus voor goed geschreven teksten met een heldere indeling:
Woorden in de titel, tussenkoppen, de samenvatting (meta description) en url weegt de zoekmachine zwaarder mee. Zorg dus dat de belangrijkste trefwoorden daarin terugkomen, maar doe dat op een logische manier (niet geforceerd). Eén of twee keer een term in een tussenkop is voldoende. Daarnaast komt je term een aantal keer op een natuurlijke manier terug in de tekst.
Gebruik indien mogelijk ook synoniemen van de belangrijkste term. Denk aan ‘studieresultaat’ als synoniem voor ‘cijfer’.
Een goede titel is uniek, beschrijvend, specifiek en zo kort mogelijk. De bezoeker weet precies wat hij of zij kan verwachten als hij of zij op de link klikt. Zo noem je een pagina geen 'Contact', maar bijvoorbeeld 'Contact met een vertrouwenspersoon'.
Zowel de externe als interne zoekmachine toont in de zoekresultaten een korte samenvatting van de inhoud van een pagina. Dit noemen we ook wel de meta description. Deze kun je in het cms invullen. Dit is een korte, krachtige omschrijving van waar de pagina over gaat. Je kunt hiervoor ongeveer 120 tot 140 leestekens aanhouden. Het liefst prikkelt deze beschrijving de lezer om door te klikken.
De meta description toont in elk geval in de interne zoekresultaten – de zoekresultaten als je zoekt binnen de site zelf. Of zoekmachines zoals Google jouw meta description ook overnemen, is niet 100% zeker. Soms maakt Google een andere keuze, die vaak samenhangt met de zoekwoorden die de bezoeker heeft ingevoerd.
Let op: in Hippo heet het ‘SEO beschrijving en samenvatting’ in plaats van meta description.
Als er meerdere pagina's zijn over hetzelfde onderwerp, raakt zowel de bezoeker als de zoekmachine de weg kwijt. Welke is nu het belangrijkst? Zorg daarom dat elke pagina over een uniek onderwerp gaat. Bestaat er al een pagina over het onderwerp, maak er dan niet nog een, maar verwijs naar de bestaande pagina.
Zoekmachines en bezoekers houden van pagina's waar alles optimaal werkt. Voorkomt dus te zware afbeeldingen, waardoor de pagina langzaam laadt, dode links of niet werkende downloads of formulieren.