Uit onderzoek blijkt dat hoe minder tekst er op een webpagina staat, hoe hoger het percentage van de tekst dat gelezen wordt. Wil daarom niet alles vertellen, maar zoek de kern.
Als uitgangspunt hanteren we: ‘Zo lang als nodig, zo kort als kan.’ Uiteraard wil je volledig zijn, maar vraag je steeds af of de informatie voor alle lezers relevant is en of het bijdraagt aan het doel van de tekst.
Online lezen bezoekers in eerste instantie niet, ze scannen. Op zoek naar wat relevant is, blijven gebruikers hangen bij zogeheten ankerpunten, zoals:
Zorg daarom dat deze ankerpunten duidelijk zijn en goede trefwoorden bevatten. Samen moeten ze op hoofdlijnen de inhoud van de tekst weergeven. Zo geef je de lezer houvast.
Heb je veel te vertellen? Vermijd lange lappen tekst. Deel je teksten op in korte tekstblokken met kopjes. Zorg dat elk tekstblokje (alinea of paragraaf) over één onderwerp gaat.
Gebruik waar mogelijk opsommingtekens: meestal zijn dat bullets, voor instructies (stappen) kun je nummers gebruiken.
We herhalen het nog maar eens: internet is een medium voor wie snel iets zoekt. Gebruik daarom het piramideprincipe (schrijven volgens omgekeerde piramidevorm): het belangrijkste bovenaan. Zoals contentexpert Gerry McGovern zei: ‘A website is not a murder mystery. Tell them who did it in the first sentence.’
‘Het belangrijkste bovenaan’ geldt voor je hele tekst, dus ook voor alinea’s en zinnen: zorg dat de eerste zin van elke alinea het meest relevant is, en de essentie van de zin (belangrijkste trefwoorden) staat vooraan in de zin.
De opbouw van je tekst in het kort:
Wat je zeker moet voorkomen: veelgesteldevragenpagina's (ook wel FAQ's of Q&A's genoemd). Die blijken in de praktijk niet goed te werken. FAQ’s zijn gemakkelijker voor de organisatie dan voor lezers. Vaak wordt hier een allegaartje aan informatie op een hoop gegooid, waarin de lezer zelf het antwoord maar moet vinden.
Lezers en zoekmachines zoeken een antwoord in een goede webtekst, met een duidelijke, scanbare structuur en samenhangende informatie. FAQ’s verhogen de kans op dubbele (en daarmee foutieve) informatie. Want vaak staat de info in de FAQ ook al elders op de website.