Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Op de UvA-websites zijn er verschillende typen pagina's, zoals landingspagina's, informatiepagina's, categoriepagina's, nieuwsartikelen en events. Wat is het verschil en waarvoor gebruik je ze?

Goed om te weten: op websites onderscheiden we op hoofdlijnen eigenlijk maar drie verschillende soorten pagina's: 

  • keuzepagina's 
  • detailpagina's 
  • transactiepagina's 

Daaronder vallen wel diverse paginatypes (op de studentensite ook wel contentmodellen genoemd). Via het menu links kom jij bij de uitleg van de belangrijkste typen pagina's op de UvA-website.  

Detailpagina’s 

Het paginatype waaraan je als webredacteur waarschijnlijk het meest zult werken, is de detailpagina. Deze gaat over één afgebakend iets. Bijvoorbeeld een informatiepagina in Kontent.ai of een artikelpagina in Hippo over één onderwerp, een nieuwsartikel, mededeling of agenda-item in Hippo, of een nieuwsbericht of event in Kontent.ai. Maar denk ook aan een programmapagina in Hippo. Vaak is de detailpagina het einddoel van de webbezoekers. Die willen hier een zo goed mogelijk antwoord op hun vraag. En misschien wil je ze hier aanzetten tot een actie.  

Keuzepagina's 

Op een keuzepagina kan de bezoeker een keuze maken tussen verschillende soorten informatie, nieuws, events etc. Het is een plek om vanuit verder te navigeren. Belangrijkste doel: de bezoekers zo snel mogelijk bij hun doel brengen. Daarnaast wil je op een keuzepagina soms bepaalde zaken in ‘de etalage’ zetten. In Hippo vallen daar bijvoorbeeld de landingspagina's en campagnepagina's onder, op de studentensite de categoriepagina's. Maar ook lijsten, zoals de nieuwslijst of de lijst met alle bacheloropleidingen, zijn vormen van keuzepagina's. En de homepage is eveneens een keuzepagina.

Transactiepagina’s 

Met transactiepagina’s bedoelen we de formulieren en de bijbehorende bevestigingspagina’s. Hiermee kan een bezoeker zich bijvoorbeeld aanmelden voor een event of een nieuwsbrief.