Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Heb je te maken met ongewenst gedrag? Heb je vragen over je over je werk- of rechtspositie of vermoed je fraude of plagiaat? Dan kun je terecht bij een vertrouwenspersoon. Deze luistert, adviseert en kan je doorverwijzen naar professionele hulpverleners.

Wie zijn de vertrouwenspersonen?

De vertrouwenspersonen zijn UvA-medewerkers die hier speciaal voor opgeleid zijn. Bij elke faculteit of dienst is tenminste één vertrouwenspersoon aangesteld. Je kunt zelf kiezen wie je benadert, dat mag een vertrouwenspersoon van je eigen faculteit of dienst maar dat hoeft niet.  

Wie kan er bij de vertrouwenspersonen terecht?

Iedereen die bij de UvA werkt kan bij de vertrouwenspersonen terecht, ook als je niet in loondienst van die UvA bent. Ook voor studenten zijn er vertrouwenspersonen. 

Wat doet een vertrouwenspersoon?

  • De vertrouwenspersoon neemt de tijd voor je verhaal.  
  • De vertrouwenspersoon helpt je zoeken naar een oplossing die het beste bij jouw situatie past. 
  • Alles wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt is vertrouwelijk.  
  • De vertrouwenspersoon onderneemt alleen actie als jij daarmee instemt. 
  • Indien nodig verwijst de vertrouwenspersoon je door naar professionele hulpverleners 
  • Ook kan de vertrouwenspersoon je helpen met het indienen van een klacht bij de Klachtencommissie.  
Welke soorten vertrouwenspersonen zijn er?
  • Vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen

    Waarvoor kun je hier terecht?

    Je kunt bij deze vertrouwenspersonen terecht als je te maken hebt met seksuele intimidatie, (verbale) agressie, geweld, pesten of discriminatie.  

    Wat gebeurt er als je melding doet van ongewenst gedrag bij deze vertrouwenspersoon?

    Stap 1: de eerste afspraak, ruimte voor jouw verhaal 
    De vertrouwenspersoon nodigt je uit voor een gesprek. Dat kan telefonisch, online of op een veilige locatie op de UvA. De vertrouwenspersoon vertelt je dat het gesprek vertrouwelijk is en dat er alleen iets mee gebeurt, als jij dat wilt. Tijdens dit gesprek vraagt de vertrouwenspersoon of je wilt vertellen wat er is gebeurd. Daar krijg jij alle ruimte voor. Als jij dat wilt kun je daarna een vervolgafspraak maken. 

    Stap 2: de vervolgafspraak, gesprek over mogelijke oplossingen 
    Samen met jou kijkt de vertrouwenspersoon welke mogelijke oplossingen er zijn voor jouw probleem. De vertrouwenspersoon schetst een aantal opties en vertelt daarbij wat de voor- en nadelen zijn. Jij houdt de regie. Het is heel belangrijk dat je zelf achter de gekozen oplossing staat. Heb je meer bedenktijd nodig? Dat is geen probleem, jij bepaalt het tempo. 

    Stap 3: je kiest een oplossingsrichting 
    Samen met de vertrouwenspersoon bespreek je de volgende stap en maak je een keuze. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: 

    • In gesprek gaan met de persoon die over jouw grenzen is gegaan (waarbij de vertrouwenspersoon eventueel aanwezig is.) 
    • In gesprek gaan met een leidinggevende over de situatie. 
    • Op papier zetten wat jou is overkomen en jouw verhaal opsturen (rechtstreeks of via de vertrouwenspersoon) naar een leidinggevende. 
    • Een melding doen bij de ombudsfunctionaris. 
    • Een klacht indienen bij de klachtencommissie.  
    • Niets doen.  

    De vertrouwenspersoon verwijst je eventueel door naar gespecialiseerde zorg. 

    Stap 4: evaluatie en eventueel vervolg 
    De vertrouwenspersoon bespreekt met jou of je probleem afdoende is opgelost. Misschien zijn er nog vervolgstappen nodig. Ook hiervoor kun je bij de vertrouwenspersoon terecht.  

    Contact

    Ga naar het overzicht van de vertrouwenspersonen ongewenst gedrag

  • Vertrouwenspersoon wetenschappelijk integriteit

    Waarvoor kun je hier terecht?

    Heb je het idee dat de wetenschappelijke integriteit in het geding is? Bijvoorbeeld door fraude of plagiaat? Hiervoor is de vertrouwenspersoon wetenschappelijk integriteit het aanspreekpunt. Deze vertrouwenspersoon kent de weg in ingewikkelde situaties op dit gebied. 

    Wat doet de vertrouwenspersoon wetenschappelijke integriteit?

    De vertrouwenspersoon luistert naar je vraag of klacht, helpt je eventueel te begrijpen wat er gebeurd is, en zoekt samen met jou naar een geschikte oplossing. Ook kan deze vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een klacht bij de commissie wetenschappelijke integriteit (CWI), als dat nodig is. 

    Meer informatie en contact

  • Vertrouwensperoon voor individuele rechtspositie (VIR)

    Waarvoor kun je hier terecht?

    De vertrouwenspersoon voor individuele rechtspositie (VIR) is het aanspreekpunt als je vragen hebt over arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheid, pensioen en rechtspositie. Je kunt bijvoorbeeld denken aan vragen over een (dreigend) arbeidsconflict of een reorganisatie.

    Wat doet de vertrouwenspersoon voor individuele rechtspositie?

    De VIR geeft advies en informatie en bemiddelt bij verschillen van inzicht of conflicten. De vertrouwenspersoon is een jurist arbeidsrecht die tevens een mediation opleiding heeft gevolgd. In tegenstelling tot een mediator is deze vertrouwenspersoon echter niet neutraal omdat de VIR de medewerker bijstaat die advies of bijstand vraagt. Bij een conflict probeert de VIR tot een oplossing te komen die voor alle partijen aanvaardbaar is. 

    Uiteraard is alles wat je met de VIR bespreekt vertrouwelijk. Als je de VIR vraagt te bemiddelen of te communiceren met je leidinggevende zal het natuurlijk wel noodzakelijk zijn je gegevens te delen

    Contact en beschikbaarheid

    De vertrouwenspersoon is het best bereikbaar via onderstaand telefoonnummer. De VIR werkt anderhalve dag voor de UvA, het kan dus zijn hij niet direct beschikbaar is. 

    Mr. R. (Remko) Koopman 
    Bestuur en Bestuursstaf  
    r.koopman@uva.nl  
    +31 (0)20 525 4357 

Twijfel je nog?

Bovenstaande informatie is bedoeld om je een beter inzicht te geven over het werk van de vertrouwenspersonen. Twijfel je of je een vertrouwenspersoon wilt raadplegen? Dat is begrijpelijk, maar blijf niet te lang rondlopen met een vervelende situatie op je werk. Ook als je twijfelt is de vertrouwenspersoon er voor jou. Dus bij twijfel: doen!