For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Het Computer Emergency Response Team van de UvA (CERT-UvA) is het centrale meldpunt voor ICT-beveiligingsincidenten.

Er is sprake van een beveiligingsincident als:

  • Je computer of e-mailbox is gehackt
  • Vertrouwelijke informatie op je laptop, telefoon of USB-stick verloren is gegaan, door bijvoorbeeld diefstal of verlies van je apparaten
  • Je phishing mail hebt ontvangen
  • Er een virusuitbraak (ransomware) is

Incident melden

Een beveiligingsincident kan tijdens kantooruren gemeld worden bij de Servicedesk ICT Services via servicedesk-icts@uva.nl of telefonisch op 020-525 1402. Buiten kantooruren of bij ernstige beveiligingsincidenten kan dit rechtstreeks bij CERT-UvA via cert@uva.nl of telefonisch op 020-525 3322.

De ICT-specialisten van CERT-UvA:

  • voorkomen en signaleren beveiligingsincidenten waarbij de universiteit, als doelwit of als bron, betrokken is
  • handelen beveiligingsincidenten af, zodat verstoring van systemen en verlies van gegevens zo veel mogelijk worden beperkt
  • geven advies en voorlichting over actuele bedreigingen
  • rapporteren aan de Chief Information Security Officer (CISO) over beveiligingsincidenten die hebben plaatsgevonden

CERT-UvA behandelt meldingen vertrouwelijk en verstrekt alleen informatie over beveiligingsincidenten als dat noodzakelijk en relevant is voor de oplossing van een incident. CERT-UvA gebruikt PGP voor beveiligde communicatie.

CERT-UvA Alarmnummer

  • T: +31 20 525 3322 (24 uur per dag)
  • E: cert@uva.nl (kantooruren)

Contact

Service Desk ICT Services (ICTS)