Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Als universiteit vinden we het belangrijk om niemand uit te sluiten. Al onze online informatie moet voor iedereen goed te gebruiken zijn. Sinds 1 januari 2017 is het voldoen aan toegankelijkheidseisen ook wettelijk verplicht.

Door aan de toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen, is onze website door iedereen goed te gebruiken:  

  • mensen die minder goed kunnen zien 
  • mensen die hulpmiddelen gebruiken, zoals vergroot- of voorleessoftware 
  • mensen die de website met een toetsenbord in plaats van een muis willen bedienen 
  • maar bijvoorbeeld ook voor zoekmachines die onze website willen indexeren 

Lees meer over de ambities van de UvA op het gebied van digitale toegankelijkheid. 

Houd bij het schrijven van webteksten rekening met de toegankelijkheid. We leggen een aantal basisregels voor het schrijven van toegankelijke teksten uit. 

Gebruik H2- en H3-koppen 

In het cms gebruik je de opmaakmogelijkheden in de tekst-editor om van normale tekst een H2- of H3-kop te maken. Dus geen ‘bold’. 

Met hulpsoftware kan een blinde/slechtziende namelijk gemakkelijk navigeren op een pagina. Een techniek om te navigeren is door met het toetsenbord van kop naar kop te springen. Dit kan alleen als een kop daadwerkelijk een kop-tag heeft (bijvoorbeeld <h2> en <h3>), en niet als een tekst vetgedrukt is (bold). 

Maak gebruik van de juiste hiërarchie. Een H3 kop moet een logische relatie hebben met de H2 kop erboven. Is je H2 ‘Appels’, dan is je H3 ‘Elstar’.  

Maak beeld toegankelijk  

Als een afbeelding een informatieve functie heeft, dan moet je deze voorzien van een alt-tekst. Dit is een tekst die beschrijft wat er op de foto te zien is. Hiermee kunnen voorleesprogramma's voor blinden de inhoud van de afbeelding weergeven.

Met een informatieve afbeelding bedoelen we een beeld dat informatie overbrengt. Het helpt de lezer bij het begrijpen van het verhaal. Denk aan een organogram, een foto van een gebouw dat in de tekst beschreven wordt of een landkaart. 

Probeer een alt-tekst altijd zo kort en duidelijk mogelijk te houden, zonder overbodige informatie. 

  • Slechte alt-tekst: img_11-2016_speeltuin_Weesperplein_def. (Voorleessoftware leest dit als volgt voor: 'Ie em gé laag streepje elf streepje tweeduizendzestien laag streepje  speeltuin streepje Weesperplein laag streepje def'.) 
  • Goede alt-tekst: De vernieuwde speeltuin heeft een glijbaan, schommel en klimrek. 

Mooi meegenomen: ook zoekmachines begrijpen dankzij een goede alt-tekst wat de inhoud van een afbeelding is.  

Geen alt-tekst bij decoratief beeld 

Als de afbeelding puur decoratief is gebruik je geen alt-tekst (je laat het veld dan leeg). 

Een decoratieve afbeelding brengt geen informatie over, maar voegt bijvoorbeeld sfeer toe. Of de lezer de afbeelding wel of niet ziet, maakt niet uit voor het begrip van de tekst. 

Geen tekst in een plaatje 

Geen enkele afbeelding waar tekst in staat is toegankelijk. Het gebruik van dit soort plaatjes wordt daarom afgeraden. 

Schrijf de inhoud van infographics uit 

Wil je een webtekst ondersteunen met een infographic? Zorg dat je de infographic voorziet van een beschrijvende alt-tekst. 

Bied ook een omschrijving van alle elementen in de infographic aan in de webpagina zelf. Schrijf de content van de infographic volledig uit in tekst, zodat de content opgelezen kan worden door voorleesprogramma’s. In Hippo kan dit bijvoorbeeld onder de infographic in een uitklapper. Noem die uitklapper ‘Uitgeschreven tekst infographic’.  

Maak beschrijvende links

Screenreaders springen van lin naar link en lezen de linktekst voor. 'Lees meer', 'lees meer' maakt het niet veel duidelijker. Maak linkteksten die ook zonder context te begrijpen zijn. 

Toegankelijke pdfs 

Redacteuren krijgen veel verzoeken voor het plaatsen van pdf's. Meestal is een pdf op het web geen goed idee. Ze zijn onhandig in gebruik op mobiele telefoons, en ze zijn minder makkelijk om up-to-date te houden. Hyperlinks in een pdf gaan stuk als de url verandert. 

Toch een pdf plaatsen? Zorg er dan voor dat het document webtoegankelijk is. De persoon die de pdf aanlevert is hier verantwoordelijk voor. De webredacteur beoordeelt of een pdf voldoet aan de WCAGrichtlijnen met behulp van Acrobat Pro en koppelt dit terug. 

‘Simpele’ pdf’s vanuit Word toegankelijk maken 

Pdf’s die in Word zijn opgemaakt kunnen webtoegankelijk gemaakt worden. Hierover lees je meer in de handleiding Toegankelijke pdf maken vanuit Word (pdf, 4 p.). Het webtoegankelijk maken van de Worddocumenten kan vooraf en achteraf. Heb je het bronbestand in Word niet meer? Dan zal de pdf opnieuw in Word moeten worden gezet. 

Geen Word, Excel of Powerpoint documenten

We plaatsen geen Word- Excel of Powerpointdocumenten. Deze documenten zijn geen open standaard. Dat betekent dat niet iedereen deze bestanden kan openen. 

Toegankelijke audio en video 

Ook video’s moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Informatie die wordt getoond in een audio- of videobestand is niet doorzoekbaar voor zoekmachines of screenreaders. Wat kun je wel doen? 

  • Zorg voor een goed tekstueel alternatief. Dit kun je vergelijken met de alt-tekst van een afbeelding. Door deze korte tekst weten bezoekers in ieder geval waar ze te maken hebben, al krijgen ze niet alle details mee. 
  • Maak de ondertiteling als los bestand (vtt, srt). Niet 'ingebakken'. 
  • Gebruik geen video's met snel flitsend beeld, of flikkeringen (i.v.m. epilepsie). 

Voor meer informatie, zie de overheidswebsite DigiToegankelijk

Tabellen 

Wanneer je een tabel nodig hebt, maak je deze gewoon binnen de editor van het cms. Gebruik geen plaatje van een tabel en plak ook geen tabellen direct uit een ander programma (bijvoorbeeld MS Word).  

Wanneer je een tabel in het cms (op)maakt, krijgt deze automatisch de juiste html-tags mee, waardoor hij toegankelijk is. 

Een paar tips:

  • Gebruik altijd het veld bijschrift om te beschrijven waar de tabel over gaat. De samenvatting is optioneel.
  • Gebruik de celeigenschappen om de koppen van de cel tot celtype kop te benoemen. Dan kunnen ze goed voorgelezen worden.
  • Koppen kunnen de eerste horizontale en/of verticale rij zijn. 

Geen shift+enter 

Maak geen ruimtes tussen alinea's door shift+enter te gebruiken. Een zogenaamde 'soft break' is volgens de webrichtlijnen niet toegestaan. 

Toegankelijke widgets 

Zorg dat widgets voldoen aan de webrichtlijnen. Laat je een widget bouwen door een extern bureau? Zorg dan dat toegankelijkheid vanaf het begin van het traject wordt meegenomen.