Medewerkers die beheerwerk uitvoeren op centrale ICT-systemen en directe toegang tot servers of infrastructuur nodig hebben, gebruiken een beheer-ID.
Een beheer-ID: wat is het?
Een beheer-ID is een persoonlijk account dat toegang geeft tot de servers of infrastructuur van centrale ICT-systemen.
Aan een beheer-ID zijn beheerrollen gekoppeld die bepalen tot welke systemen de ID toegang geeft.
Er is tweestapsverificatie nodig om in te loggen op een beheer-ID, ook wel token genoemd. Dit kan een app op je mobiele telefoon zijn of een YubiKey (usb-stick).
Wie heeft er een beheer-ID nodig?
Medewerkers die beheertaken uitvoeren op centrale ICT-systemen.
Beheer-ID aanvragen
Een beheer-ID kan worden aangevraagd via de ICTS-selfservice. Onderdelen van de aanvraagprocedure zijn:
Je moet de gebruiksvoorwaarden accepteren.
Je identiteit moet worden vastgesteld.
Beheerrollen moeten worden vastgesteld en geautoriseerd.
Je ontvangt de token (app of YubiKey) die je vervolgens moet instellen.
De beheer-VPN levert alleen beveiligde toegang op netwerkniveau tot ICT-systemen. Om daadwerkelijk op een bepaald ICT-systeem in te kunnen loggen en beheerrechten te verkrijgen moeten altijd aparte afspraken worden gemaakt met de systeemeigenaar en/of de verantwoordelijke beheerders.
Gebruiksvoorwaarden
Aan het gebruik van het beheer-ID zijn gebruiksvoorwaarden verbonden. Een algemene voorwaarde is dat je in ieder geval moet beschikken over een geldig UvAnetID. Lees de overige gebruiksvoorwaarden beheer-ID.
Cookie Consent
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.