Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Iedereen die beheerwerk doet op centrale ICT-systemen, en daarvoor directe toegang tot servers of infrastructuur nodig heeft, maakt gebruik van een beheer-ID.

Gebruiksvoorwaarden

Aan het gebruik van het beheer-ID zijn gebruiksvoorwaarden verbonden. Een algemene voorwaarde is dat de gebruiker in ieder geval moet beschikken over een geldig UvAnetID.

Het beheer-ID bestaat uit:

  • Een persoonlijk account speciaal voor toegang tot centrale ICT-systemen.
  • Een extra authenticatiemiddel om in te loggen, ook wel token genoemd. Dit kan een app op je mobiele telefoon zijn of een YubiKey (usb-stick). Het token genereert een uniek wachtwoord.  

In de beheer-ID zelfbediening (https://beheerid.uva.nl/) kun je onder andere je wachtwoord wijzigen en het token instellen.

Aan het beheer-ID zijn beheer-rollen gekoppeld die bepalen tot welke systemen de beheer-ID toegang heeft.

Beheer-VPN

Met de beheer-VPN kun je vanaf elke locatie via een beveiligde verbinding inloggen op centrale ICT-systemen.

De beheer-VPN levert alleen beveiligde toegang op netwerk-niveau tot ICT-systemen. Om daadwerkelijk op een bepaald ICT-systeem in te kunnen loggen en beheer-rechten te verkrijgen moeten altijd aparte afspraken gemaakt worden met de systeemeigenaar en/of de verantwoordelijke beheerders.

Aanvragen

Een beheer-ID kan worden aangevraagd via de Selfservice. Onderdelen van de aanvraagprocedure zijn:

  • Gebruiker moet de gebruiksvoorwaarden accepteren;
  • Identiteit van de gebruiker moet worden vastgesteld;
  • Beheer-rollen moeten worden vastgesteld en geautoriseerd;
  • Het ontvangen/instellen van de token (app of YubiKey).