Gebruiksvoorwaarden
Aan het gebruik van het beheer-ID zijn gebruiksvoorwaarden verbonden. Een algemene voorwaarde is dat de gebruiker in ieder geval moet beschikken over een geldig UvAnetID.
Het beheer-ID bestaat uit:
- Een persoonlijk account speciaal voor toegang tot centrale ICT-systemen.
- Een extra authenticatiemiddel om in te loggen, ook wel token genoemd. Dit kan een app op je mobiele telefoon zijn of een YubiKey (usb-stick). Het token genereert een uniek wachtwoord.
In de beheer-ID zelfbediening (https://beheerid.uva.nl/) kun je onder andere je wachtwoord wijzigen en het token instellen.
Aan het beheer-ID zijn beheer-rollen gekoppeld die bepalen tot welke systemen de beheer-ID toegang heeft.
Beheer-VPN
Met de beheer-VPN kun je vanaf elke locatie via een beveiligde verbinding inloggen op centrale ICT-systemen.
De beheer-VPN levert alleen beveiligde toegang op netwerk-niveau tot ICT-systemen. Om daadwerkelijk op een bepaald ICT-systeem in te kunnen loggen en beheer-rechten te verkrijgen moeten altijd aparte afspraken gemaakt worden met de systeemeigenaar en/of de verantwoordelijke beheerders.
Aanvragen
Een beheer-ID kan worden aangevraagd via de Selfservice. Onderdelen van de aanvraagprocedure zijn:
- Gebruiker moet de gebruiksvoorwaarden accepteren;
- Identiteit van de gebruiker moet worden vastgesteld;
- Beheer-rollen moeten worden vastgesteld en geautoriseerd;
- Het ontvangen/instellen van de token (app of YubiKey).