De Universiteit van Amsterdam (UvA) wil (e-)facturen correct en binnen de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen betalen. Daarvoor is het belangrijk dat een factuur alle benodigde gegevens bevat. Hieronder een overzicht van hoe de UvA (e-)facturen kan ontvangen en waaraan facturen moeten voldoen, zodat we deze direct in behandeling kunnen nemen en betalen.
We ontvangen facturen graag elektronisch. Deze e-facturen kunnen op verschillende manieren worden aangeleverd. Welke manier het meest geschikt is hangt onder andere af van het boekhoudprogramma dat wordt gebruikt. Een goed vertrekpunt is om te bepalen of het boekhoudprogramma al zogenoemde e-facturatieberichten (XML) kan versturen (veel programma’s kunnen dit al). Informeer bij de leverancier van het boekhoudprogramma naar de mogelijkheden.
Als het boekhoudprogramma een koppeling heeft met Peppol, of als de leverancier is aangesloten op Peppol via een pakketonafhankelijke provider (zoals Storecove), dan kunnen e-facturen worden verstuurd via het Peppol-netwerk. Bekijk de website van Peppol voor een overzicht van providers die de aansluiting op dit netwerk kunnen verzorgen.
Gebruik voor e-facturatie aan de UvA onderstaande gegevens.
Let op! Om de factuur tijdig af te kunnen handelen, vragen we de volgende gegevens te vermelden op de factuur. Deze gegevens kunnen worden opgevraagd bij de opdrachtgever of contactpersoon binnen de UvA.
Een referentienummer:
een UvA-kostenplaats, of
een UvA-WBS-element, of
een UvA-ordernummer
De naam van de contactpersoon: meestal is dit de UvA-medewerker die de bestelling plaatst of opdracht geeft.
Vermeld ook altijd het onderstaande adres op de factuur:
Universiteit van Amsterdam
t.a.v. Crediteurenadministratie
Postbus 49
1000 AA Amsterdam
De factuur moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen. Een overzicht van deze eisen staat op de website van de Belastingdienst. De factuureisen gelden voor e-facturen en facturen die worden verstuurd per e-mail of per post.
De UvA is administratieplichtig vanwege de regeling Uitbetaalde Bedragen aan Derden (UBD). Dit betekent dat als je in Nederland woont en een eenmanszaak hebt (zzp’er bent) en je op de factuur geen btw in rekening brengt, de UvA de betaling dient door te geven aan de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als je gebruiktmaakt van de Kleineondernemersregeling (KOR) of een btw-vrijstelling. De UvA dient ook je BSN en geboortedatum aan de Belastingdienst door te geven. Vermeld daarom ook deze gegevens op de factuur, zodat de UvA tot betaling kan overgaan.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.