Het Academic Diversity Program (ADP) van de UvA is een mentorprogramma waarbij eerstejaarsstudenten tijdens het studiejaar ondersteund worden door ouderejaars. De inschrijving voor het komende studiejaar is geopend! Wat is het ADP nu eigenlijk en waarom heet het een diversiteits-mentorprogramma? Wat heeft het programma voor de deelnemers opgeleverd en wat willen zij meegeven aan toekomstige mentorduo’s?
Summer school American Law

Het ADP-programma, opgericht door Amsterdam United, nu in samenwerking met het Chief Diversity Officer team van de UvA, streeft ernaar een plek te creëren waar studenten zich kunnen ontplooien en hun weg leren vinden op de UvA. Tijdens de eerste fase van een academische studie kom je uitdagingen tegen. Hoe weet je nu eigenlijk wat er van je verwacht wordt? Betekent studeren het hele boek van A tot Z doorspitten of is het vooral goed opletten tijdens de hoorcolleges? Hoe ga je om met die persoon uit je werkgroepje die er een andere ‘arbeidsethos’ op nahoudt?  En wat doe je als je geen aansluiting voelt met je medestudenten?

Hoe fijn is het als je alles waar je tegenaan loopt kunt bespreken met een ouderejaarsstudent die het zelf misschien ook heeft meegemaakt. Dat is wat een jaar bij het Academic Diversity Program je kan opleveren. Iedereen kan zich aanmelden.

Praten over diversiteit en inclusie

Waarom heet dit mentorprogramma een diversity programma? Fatima Kamal, projectcoördinator ADP vanuit het Chief Diversity Officer team: “Naast bovenstaande academische kant, is het ADP ook een sociaal programma en wordt ook stil gestaan bij inhoudelijke thema’s op het gebied van diversiteit, zoals ‘Gender’, ‘Discriminatie’ en ‘Identiteit en microagressie’. Op die manier wordt er een veilige ruimte gecreëerd voor studenten om over diversiteit en inclusie te praten, ervaringen te delen en mensen te ontmoeten met soortgelijke ervaringen.”

Lieneke Glas

Mentorduo aan het woord: Lieneke en Lianne

Ruim een jaar geleden zag Lieneke Glas (inmiddels met succes de master Culturele Antropologie afgerond) een oproep voor mentoren voor het Academic Diversity Program op de Facebookpagina van Amsterdam United en besloot ze haar kennis over het reilen en zeilen binnen de UvA graag te delen. Na aanmelding werd Lieneke gekoppeld aan studente Culturele Antropologie Lianne. Lianne is doof en had behoefte een sparringpartner het eerste jaar. Een belangrijke les die Lianne van Lieneke leerde was hoe om te gaan met de vrijheid die je krijgt bij het invullen van de vrije ruimte in je opleiding. Lianne: “Er zijn zo veel vakken die je kunt volgen. Lieneke hielp mij om een goed overzicht te maken, waarin ik zowel keek naar welke vakken ik écht leuk vond om te volgen, maar ook hoe deze goed in mijn rooster pasten en er geen overlap was met andere vakken.”

Zelfvertrouwen geven

Ook Gözde Nur Akarsu (masterstudente Conflict Resolution and Governance) en Dunya (bachelorstudente Media en Cultuur) vormden afgelopen jaar een mentorduo. Gözde had de ervaring dat ze zich de eerste tijd binnen de UvA met weinig mensen kon identificeren: “Als je weinig mensen tegenkomt die op jou lijken, krijg je de neiging om te denken dat je ergens niet helemaal hoort. Wat natuurlijk niet waar is, iedereen heeft evenveel recht om in de collegebanken te zitten. Daarom wilde ik graag mentor worden. Ik heb Dunya dit studiejaar geholpen bij echte studie-zaken, zoals schematisch werken. Maar toen ik Dunya laatst vroeg wat het meest waardevolle was wat ze had gehaald uit het ADP, vertelde ze dat ik haar het gevoel had gegeven dat ze het kon en haar zelfvertrouwen had gegeven. Een mooi compliment! We zijn inmiddels vrienden geworden.”

Mentoren gezocht

Voor het nieuwe studiejaar worden er weer mentees en mentoren gezocht. Lianne raadt iedere nieuwe UvA student aan om zich aan te melden voor ADP: “Het is juist in de beginfase van je studie fijn om een buddy te hebben die jou kan steunen. Want tijdens die eerste fase van je opleiding kan je nog wel eens overrompeld worden door nieuwe informatie.” Lieneke vult aan dat het ook gaat om je veilig en thuis kunnen voelen: “Het lijkt altijd alsof iedereen precies weet waar hij of zij voor staat en waar iemand mee bezig is, maar de realiteit is heel anders. Als je het idee hebt dat je niet precies in het plaatje van de gemiddelde student past, kan dat lastig zijn. Maar het maakt echt niet uit wat je gelooft of hoe je er uit ziet. Wij willen ook vooral laten zien dat iedereen zich veilig kan en mag voelen binnen de universiteit.”

Interesse? Meld je nu aan!

Kijk op uva.nl/adp voor meer info en meld je aan als mentor of mentee.