For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Iedereen die ICT-faciliteiten gebruikt van de UvA dient zich te houden aan de door het College van Bestuur vastgestelde 'Regels voor verantwoord gebruik van ICT-faciliteiten'. Met de onderstaande tien tips voor digitaal veilig werken ben je al een goed eind op weg om te handelen volgens de ICT-gedragsregels.

1. Zorg voor goede basisbeveiliging van je computer, laptop, telefoon en tablet

Installeer antivirussoftware, een firewall, automatische schermvergrendeling, en voer software-updates direct uit. Stel de zoek- en versleutelfunctie in, zodat je gegevens op afstand kunt wissen of versleutelen in geval van diefstal of verlies. Uitleg en tips over de basisbeveiliging vind je op veiliginternetten.nl.

Lees ook de tips voor veilig gebruik van telefoon en tablet.

2. Vergrendel je apparaten als je even weggaat

Vergrendel het scherm van je UvA-computer of tablet als je even weggaat. Laat geen vertrouwelijke informatie op je werkplek liggen. Zo doe je dat: 

  • Windows: sneltoetscombinaties Ctrl-Alt-Delete of de Windowstoets + L(ock). 
  • Mac: stel in dat je computer in de sluimerstand gaat wanneer je er niet op werkt, en alleen geactiveerd kan worden met een wachtwoord. De optie ‘Activeren met een wachtwoord’ kun je instellen via de beveiligingsinstellingen van Mac OS X. Kies: Systeemvoorkeuren > Beveiliging en privacy > Algemeen. Selecteer vervolgens de optie ‘Wachtwoord vereist voor sluimerstand en schermbeveiliging'.  
  • Linux: sneltoetsencombinatie Ctrl-Alt-L (werkt mogelijk niet op alle Linux-versies). 

3. Gebruik sterke wachtwoorden

Gebruik een uniek wachtwoord (minimaal 12 tekens) voor elk van je accounts. Vernieuw je wachtwoorden regelmatig en leen nooit je UvAnetID-wachtwoord uit. 

Zo maak je een sterk wachtwoord

4. Zorg dat je weet hoe je phishing e-mails herkent

Controleer bij verdachte mails altijd het e-mailadres, links en bijlagen. 

Phishing e-mails herkennen 

5. Gebruik OneDrive en Teams om je bestanden veilig op te slaan

Bestanden die hier staan worden versleuteld en er worden back-ups van gemaakt.

6. Gebruik OneDrive, Teams, ResearchDrive of SURFfilesender voor het delen van vertrouwelijke data

OneDrive, Teams, ResearchDrive en SURFfilesender versleutelen je data. Daarom is het veiliger om vertrouwelijke informatie, bijvoorbeeld persoonsgegevens, te delen dan te mailen.

7. Gebruik openbare wifi-netwerken alleen met een beveiligde VPN-verbinding

Zonder VPN kunnen anderen meekijken! Gebruik binnen de UvA-gebouwen de beveiligde netwerken 'eduroam' of 'uva’ en VPN op je thuiswerkplek of andere locaties.  

8. Installeer/gebruik alleen software waarvoor een verwerkersovereenkomst is afgesloten

Alleen als de UvA een verwerkersovereenkomst heeft afgesloten met de leverancier van de software, zijn de veiligheid en privacy gegarandeerd. 

9. Ruim e-mail, data en persoonsgegevens regelmatig op 

Verzamel alleen persoonsgegevens die je nodig hebt voor je doel en sla ze niet langer op dan nodig. Ruim op aan het einde van een onderwijssemester of (onderzoeks)project. 

10. Denk na over welke persoonlijke informatie je deelt op social media en met wie je linkt

Hackers kijken mee! Stel privacy- en veiligheidsinstellingen in voor al je social media accounts, en gebruik tweestapsverificatie als dat kan.

Onveilige ICT-situatie? Meld het bij Servicedesk ICT Services

E: servicedesk-icts@uva.nl
T: 020-595 1402
Buiten kantooruren via: uva.nl/icts-selfservice