Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN uva.nl
Draag je steentje bij aan veilig werken en studeren

Draag je steentje bij aan veilig werken en studeren

Lock je laptop. Al ben je maar 2 minuten weg.

Als medewerker dien je veilig om te gaan met bedrijfsgegevens (onderzoekdata, persoonsgegevens van studenten, etc). Om veilig digitaal te werken, volg je de tien ‘gouden regels’ hieronder.

Video wordt geladen..
Campagne video 'Draag je steentje bij'

 

1. Zorg voor goede basisbeveiliging.

Dit betekent minimaal: antivirussoftware, een firewall en de meest recente software-updates. Heb je een ICT-werkplek in eigen beheer? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de versleuteling van je gegevens. Op deze pagina's lees je hoe je dit doet voor Windows en Mac:

Windows: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4028713/windows-10-turn-on-device-encryption

Mac: https://support.apple.com/nl-nl/HT204837

2. Laat je computer, laptop of tablet nooit onbeheerd achter. 

Vergrendel je scherm als je even weggaat. Dat kan bij een Windows computer met de sneltoetscombinaties Ctrl-Alt-Delete of de Windowstoets + L(ock).

3. Gebruik voor je UvAnetID een uniek, sterk wachtwoord en geef het nooit uit handen.

4. Pas op voor phishing en ransomware (spam).

Zorg dat je verdachte mails tijdig herkent met deze tips.

5. Gebruik voor het veilig opslaan van documenten, data en persoonsgegevens altijd de centrale opslagdiensten van de UvA.

Wil je bedrijfsgegevens toch op je laptop,  USB-stick of in de cloud opslaan? Dan moet je de harde schijf van je laptop versleutelen , zelf zorgen voor de backups, beveiligde USB-sticks gebruiken of je bestanden opslaan in de cloudopslagdienst SURFdrive.

6. Beveilig ook je mobiele telefoon en tablet.

Gebruik voor je werk een mobiele telefoon of tablet van de UvA.

7. Gebruik bij open wifi-netwerken (in trein, cafe etc) altijd een beveiligde verbinding via VPN.

Als je geen beveiligde verbinding gebruikt, kunnen anderen meekijken! Gebruik je wifi binnen de UvA-gebouwen? Kies dan de beveiligde netwerken 'eduroam' of 'uva.

8. Meld verlies van een laptop, smartphone of tablet van de UvA direct bij de Servicedesk ICTS.

Ook verlies van een USB-stick moet je direct melden als er vertrouwelijke gegevens (bijv. persoonsgegevens) op staan.

9. Houd je aan de ICT-gedragsregels van de UvA.

10. Ben je toch slachtoffer van een ICT-beveiligingsincident?

Neem direct contact op met de Servicedesk ICTS via servicedesk-icts@uva.nl of 020-52521402