Volg onderstaande stappen om het wachtwoord van je UvAnetID te wijzigen.
Herstart je laptop of computer.
Pas de wachtwoorden meteen aan in alle applicaties, als Office 365, Teams, OneDrive, e-mail en agenda. Denk ook aan verschillende diensten, zoals VPN, printen, en wifi (uva of eduroam) die je op die apparaten gebruikt.
Opnieuw inloggen en je wachtwoord opnieuw instellen is een belangrijke stap. Als je dit vergeet, loop je kans op een blokkade van je UvAnetID, bijvoorbeeld doordat je mailaccount of je wifi-verbinding je oude wachtwoord heeft opgeslagen en daarmee meerdere keren probeert in te loggen. Loop daarom altijd deze punten even na:
In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord. Gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, dan vind je alle informatie over het instellen en gebruiken van de Outlook-app op de website van Microsoft 365.
In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord. Gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:
Wordt er gevraagd om credentials voor een andere dan jouw persoonlijke mailbox, volg dan de volgende stappen:
Voer je gewijzigde wachtwoord pas in als een van de Office-apps je daar om vraagt. Dit kan maximaal dertig dagen duren. Mocht het inloggen niet lukken, doorloop dan de volgende stappen:
Stap 1: Verwijder de oude koppeling met UvA-Follow me-printers op je laptop of computer.
Stap 2: Installeer de printer opnieuw
Het komt voor dat de wifinetwerken uva of eduroam je nieuwe wachtwoord niet accepteren en blijven vragen om het wachtwoord. In dat geval moet je opnieuw verbinding maken via wifiportal.uva.nl.
Volg de instructies op de pagina over verbinding maken met de wifi van de UvA na het wijzigen van het wachtwoord van je UvAnetID.
Wanneer je je UvAnetID wachtwoord wijzigt via id.uva.nl (de centrale database), wordt deze wijziging niet automatisch doorgevoerd in UvA-systemen die een lokale database raadplegen.
De volgende UvA-systemen halen inloggegevens op uit een lokale database:
Je blijft dus inloggen met je gebruikersnaam en oude wachtwoord totdat je het wachtwoord zelf in het systeem wijzigt.
Werkt je nieuwe wachtwoord van je UvAnetID niet direct? Probeer dan na vijf minuten nog een keer in te loggen met je nieuwe wachtwoord.
Lukt het nog niet? Neem dan contact op met de Servicedesk ICT Services.
Alle UvA-studenten en -medewerkers moeten jaarlijks het wachtwoord van hun UvAnetID wijzigen om veilig digitaal te werken.
Je krijgt automatisch bericht (+ reminders) als je je wachtwoord moet wijzigen. Geef je geen gehoor aan dit bericht, dan verloopt je wachtwoord automatisch en veroorzaakt dit een tijdelijke blokkade van je UvAnetID account. Zodra je je wachtwoord wijzigt, wordt de blokkade opgeheven en kan je weer gebruikmaken van je UvAnetID.