Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Je kunt het wachtwoord van je UvAnetID op ieder moment wijzigen. Houd er wel rekening mee dat je je nieuwe wachtwoord overal opnieuw moet invoeren.

Volg onderstaande stappen om het wachtwoord van je UvAnetID te wijzigen.

Stappenplan
  • 1. Pak je computer erbij
    • Heb je een UvA-computer? Controleer dan of je verbonden bent met VPN. Bij een UvA-computer in eigen beheer of een privé laptop hoeft dat niet.
    • Sluit alle applicaties af en sla je bestanden op, want later in het proces moet je je laptop of computer opnieuw opstarten.
  • 2. Wijzig je wachtwoord via id.uva.nl
    • Ga naar id.uva.nl.
    • Klik op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’ of ‘Ik wil mijn wachtwoord wijzigen’.
    • Volg de stappen op de website.
    • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je UvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@uva.nl). Als er in de Zelfbediening ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.
  • 3. Start je computer opnieuw op

    Herstart je laptop of computer.

  • 4. Log opnieuw in op al je apparaten

    Pas de wachtwoorden meteen aan in alle applicaties, als  Office 365, Teams, OneDrive, e-mail en agenda. Denk ook aan verschillende diensten, zoals VPN, printen, en wifi (uva of eduroam) die je op die apparaten gebruikt.

    Voorkom een blokkade

    Opnieuw inloggen en je wachtwoord opnieuw instellen is een belangrijke stap. Als je dit vergeet, loop je kans op een blokkade van je UvAnetID, bijvoorbeeld doordat je mailaccount of je wifi-verbinding je oude wachtwoord heeft opgeslagen en daarmee meerdere keren probeert in te loggen. Loop daarom altijd deze punten even na:

    • Controleer of er wachtwoorden zijn opgeslagen in je browser. Soms bieden browsers aan automatisch wachtwoorden in te vullen op de UvA-webpagina’s. Zorg ervoor dat je het nieuwe wachtwoord hier dus voor gebruikt.
    • Controleer of er wachtwoorden zijn opgeslagen in Referentiebeheer/Credential Manager (Windows). Via het Startmenu kun je Referentiebeheer/Credential Manager starten en hier kun je onder Windows-referenties verouderde referenties verwijderen. In iOS, iPadOS en macOS kun je hier ook de iCloud-keychain voor nalopen.
Tips voor het wijzigen van je UvAnetID wachtwoord bij applicaties en diensten
  • 1. Wachtwoord wijzigen van mail (en agenda)

    Op mobiele apparaten

    In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord. Gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, dan vind je alle informatie over het instellen en gebruiken van de Outlook-app op de website van Microsoft 365.

    Op je UvA-computer

    In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord. Gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Sluit Outlook en de overige Office 365-programma’s af.
    2. Klik op de Windows Start-knop en typ in: ‘Credential Manager’ (of NL: ‘Referentiebeheer’).
    3. Klik op Credential Manager.
    4. Klik op Windows Credentials en verwijder alle Windows-referenties waarvan de omschrijving bevat: webmail, outlook, Office 365, Microsoft_MC, autodiscover.
    5. Start Outlook op. Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige UvA-mailadres en je nieuwe wachtwoord in, en vink ‘Credentials opslaan’ aan.

    Wordt er gevraagd om credentials voor een andere dan jouw persoonlijke mailbox, volg dan de volgende stappen:

    1. Klik op ‘More choices’.
    2. Klik op ‘Other user’.
    3. Vul bij gebruikersnaam je volledige UvA-e-mailadres en je nieuwe wachtwoord in.
  • 2. Wachtwoord wijzigen van Office 365

    Voer je gewijzigde wachtwoord pas in als een van de Office-apps je daar om vraagt. Dit kan maximaal dertig dagen duren. Mocht het inloggen niet lukken, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Sluit Outlook en de overige Microsoft Office-programma’s af.
    2. Klik op de Windows Start-knop en typ in: ‘Credential Manager’ (of NL: ‘Referentiebeheer’).
    3. Klik op Credential Manager.
    4. Klik op Windows Credentials en verwijder alle Windows-referenties waarvan de omschrijving bevat: webmail, outlook, OneDrive, Office 365, Microsoft MC, autodiscover.
    5. Start Word of een andere Office 365-app op. Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige UvA-mailadres en je nieuwe wachtwoord in, en vink ‘Credentials opslaan’ aan.
  • 3. Printer verwijderen en opnieuw koppelen

    Stap 1: Verwijder de oude koppeling met UvA-Follow me-printers op je laptop of computer.

    • Dit doe je door ‘printer’ te typen in het zoekveld van de taakbalk links onderin.
    • Klik op ‘Printer’.
    • Klik op ‘Follow me- xxxCanon’.
    • Kies ‘verwijder’.

    Stap 2: Installeer de printer opnieuw

  • 4. Wachtwoord wijzigen bij wifi van de UvA

    Het komt voor dat de wifinetwerken uva of eduroam je nieuwe wachtwoord niet accepteren en blijven vragen om het wachtwoord. In dat geval moet je opnieuw verbinding maken via wifiportal.uva.nl.

    Volg de instructies op de pagina over verbinding maken met de wifi van de UvA na het wijzigen van het wachtwoord van je UvAnetID.

  • 5. VPN opnieuw instellen
    1. Controleer of je verbonden bent met VPN.
    2. Dit doe je door Ivanti Secure te typen in het zoekveld van je taakbalk links onderin.
    3. Open Ivanti Secure.
    4. Kies ‘Disconnect’ als je nog ingelogd bent. Maar waarschijnlijk word je nu gevraagd opnieuw in te loggen met je UvAnetID en nieuwe wachtwoord.
    5. Je ziet ‘UvA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat.
    6. Meer hulp nodig? Bekijk de handleidingen voor Windows, Mac en Linux op de pagina over VPN.

UvA-systemen met eigen wachtwoorden

Wanneer je je UvAnetID wachtwoord wijzigt via id.uva.nl (de centrale database), wordt deze wijziging niet automatisch doorgevoerd in UvA-systemen die een lokale database raadplegen.

De volgende UvA-systemen halen inloggegevens op uit een lokale database:

Je blijft dus inloggen met je gebruikersnaam en oude wachtwoord totdat je het wachtwoord zelf in het systeem wijzigt.

Nieuw wachtwoord werkt niet

Werkt je nieuwe wachtwoord van je UvAnetID niet direct? Probeer dan na vijf minuten nog een keer in te loggen met je nieuwe wachtwoord.

Lukt het nog niet? Neem dan contact op met de Servicedesk ICT Services. 

Jaarlijks je wachtwoord wijzigen

Alle UvA-studenten en -medewerkers moeten jaarlijks het wachtwoord van hun UvAnetID wijzigen om veilig digitaal te werken. 

Je krijgt automatisch bericht (+ reminders) als je je wachtwoord moet wijzigen. Geef je geen gehoor aan dit bericht, dan verloopt je wachtwoord automatisch en veroorzaakt dit een tijdelijke blokkade van je UvAnetID account. Zodra je je wachtwoord wijzigt, wordt de blokkade opgeheven en kan je weer gebruikmaken van je UvAnetID.