Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Wachtwoord verlopen

Als je wachtwoord verlopen is, kun je een nieuw wachtwoord instellen. Een nieuw wachtwoord stel je in op id.medewerker.uva.nl. Doorloop hiervoor onderstaande instructies. De instructie voor een beheerde ICT-werkplek is anders dan voor een ICT-werkplek in eigen beheer. Zorg dat je alle stappen doorloopt. Zodra je een nieuw wachtwoord hebt ingesteld, kun je weer gebruik maken van je UvAnetID. 

Let op: Pas je wachtwoord ook aan op al je (mobiele) apparaten om te voorkomen dat je account geblokkeerd wordt. 

  • Beheerde ICT-werkplek

    Let op! Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je beheerde werkplek. Hiermee voorkom je dat je UvAnetID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.

    Voorbereiding 

    Sluit alle applicaties af en sla je bestanden op, want later in het proces moet je je ICT-werkplek opnieuw opstarten.

    Wijzigen wachtwoord 

    Stap 1 (op je beheerde ICT-werkplek)

    • Ga naar id.medewerker.uva.nl en kies de optie ik ben mijn wachtwoord vergeten.
    • Doorloop vervolgens de stappen op de website.
    • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je UvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@uva.nl). Indien er in de Zelfbediening ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.

    Stap 2

    Controleer of je verbonden bent met VPN: typ ‘Ivanti’ in het zoekveld van de taakbalk links onderin. Open vervolgens Pulse Secure. Je ziet ‘UvA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat. Zo niet, klik dan op ‘Connect’ en log in met je UvAnetID.

    Stap 3

    • Vergrendel je ICT-werkplek via Windows-toets+L.
    • Vervolgens ontgrendel je de ICT-werkplek met je nieuwe wachtwoord.

    Stap 4

    Start je ICT-werkplek opnieuw op.

    Stap 5 (op je andere apparaten)

    Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je UvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één, nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.

    Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de UvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.

  • ICT-werkplek in eigen beheer / eigen PC/laptop

    Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je ICT-werkplek. Hiermee voorkom je dat je UvAnetID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.

    Wijzigen wachtwoord

    Stap 1 (Op je ICT-werkplek)

    • Ga naar id.medewerker.uva.nl en kies ik ben mijn wachtwoord vergeten.
    • Doorloop vervolgens de stappen op de website.
    • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je UvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@uva.nl). Indien er in de Zelfbediening ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.

    Stap 2

    Stel vast of je op een UvA-account werkt of op een lokaal account. Dit bepaalt de te nemen stappen.

    • Mac en Linux werken altijd met een lokaal account.
    • Windows kan zowel met UvA als lokaal account. Je kunt je soort account als volgt vaststellen:
      • Klik op het Windows-menu via het icoon linksonder in je scherm en klik op ‘instellingen’ of settings (het radertje).
      • Kies voor ‘account’ (Poppetje-icoon) in het overzicht. Zie je daar je UvA-mailadres, dan werk je op een UvA-account. Zie je ‘lokaal account’ staan of je privé-mailadres, dan werk je op een lokaal account.

    Ik heb een UvA-account 

    Het wachtwoord van je computer wijzigt automatisch mee. De meeste basisdiensten die gekoppeld zijn aan je UvAnetID worden automatisch geüpdatet met je nieuwe wachtwoord. Echter sommige diensten kunnen je vragen om je nieuwe wachtwoord. Houd daar rekening mee. Je kunt door naar stap 3.

    Ik heb een lokaal account

    Het wachtwoord van je computer verandert niet mee en dat hoeft ook niet. Je zult wél alle aan je UvAnetID gekoppelde diensten direct zelf moeten voorzien van je nieuwe wachtwoord: dit gebeurt helaas niet automatisch. We zetten de belangrijkste voor je op een rij. Hoe je dit doet staat per onderwerp uitgewerkt in de uitklappers. Als je dit gedaan hebt ga je door naar stap 3.

    1. Mail en agenda (Outlook)
    2. Office 365
    3. Printer
    4. UvA-netwerk en wifi
    5. VPN

    Stap 3 (Op je andere apparaten)

    Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je UvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.

    Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de UvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.

  • HvA-ID als tweede account? Pas ook dat wachtwoord aan

    Is je UvAnetID je primaire ID, maar heb je ook een HvA-ID? Wijzig dan ook het wachtwoord van je HvA-ID. Hieronder lees je hoe je dat doet.

    • Ga naar id.medewerker.hva.nl en selecteer ik ben mijn wachtwoord vergeten.
    • Doorloop alle stappen op het scherm. 
    • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je UvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@uva.nl).


    Let op! Krijg je de melding ‘De ingevoerde gegevens komen niet overeen met de gegevens in ons systeem’?

    Ben je medewerker van AC, Bibliotheek, FS, ICTS of de gezamenlijke diensten?
    Vul dan bij 'privé e-mailadres' het alias van je UvA-mail in. In de HvA-systemen is je privé e-mailadres vervangen door je HvA-mailalias, zodat berichten uit HvA-systemen binnenkomen op je UvA-mailadres en niet op je privé e-mailadres. Volg de stappen hieronder om je UvA-mailalias te achterhalen. 

    Ben je geen medewerker van bovenstaande organisatie-onderdelen? 
    Neem dan contact op met de Servicedesk van ICT Services. 

    Hoe vind ik mijn UvA-mailalias?

    • Ga naar Outlook.
    • Type je eigen UvA-mailadres in in het ‘To’- veld.
    • Klik met je rechtermuis op je mailadres.
    • Kies 'Outlook-Properties of Outlook-Eigenschappen' in het dropdown-menu.
    • Kies 'E-mailadressen' in het tabblad bovenaan.
    • Het adres eindigend op @amsuni.mail.onmicrosoft.com is je mailalias.

    Mijn nieuwe wachtwoord werkt niet

    Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt. 

    Servicedesk ICT Services

    Selfservice: uva.nl/icts-selfservice
    E: servicedesk-icts@uva.nl
    T: 020 525 1402, ma. t/m vr. 8.00 - 18.00 uur

  • Mijn account is geblokkeerd

    Je hebt waarschijnlijk te vaak een verkeerd wachtwoord voor je UvAnetID ingevuld. Neem contact op met de Servicedesk ICT Services. 

    Servicedesk ICT Services

    E: servicedesk-icts@uva.nl
    T: 020 525 1402, ma. t/m vr. 8.00 - 18.00 uur

Tips voor het wijzigen van je wachtwoord bij applicaties en diensten

  • 1. Wachtwoord wijzigen van mail (en agenda)

    Op mobiele apparaten

    Afhankelijk van het merk smartphone en de versie van het besturingssysteem kunnen menuopties enigszins afwijken van de hieronder genoemde opties.

    Outlook App:

    In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Open de Outlook app.
    2. Klik op het Home icoon linksboven.
    3. Klik linksonder op het “radertje” om instellingen te openen.
    4. Selecteer de mailaccount van de UvA.
    5. Scroll naar beneden en kies voor 'Verwijder account'.
    6. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

    iOS mail:

    In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Ga naar Instellingen/Settings.
    2. Ga naar Mail (deze stap geldt alleen voor iOS 14).
    3. Ga naar Accounts.
    4. Selecteer het mailaccount van de UvA.
    5. Scroll naar beneden en kies voor 'Verwijder account'.
    6. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

    Android mail:

    In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Ga naar Instellingen/Settings.
    2. Ga naar Accounts.
    3. Selecteer de mailaccount van de UvA.
    4. Klik rechtsboven op de drie puntjes en kies voor 'Verwijder account'.
    5. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

    Op je ICT-werkplek

    In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Sluit Outlook en de overige MS Office programma’ s af.
    2. Klik op de Windows Start knop en typ in: Credential Manager (of NL: Referentiebeheer).
    3. Klik op Credential Manager.
    4. Klik op Windows credentials en verwijder alle Windows credentials waarvan de omschrijving. bevat: webmail, outlook, office365, Microsoft_MC, autodiscover.
    5. Start Outlook op; Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in en je nieuwe wachtwoord, en vink aan credentials opslaan.

    Wordt er gevraagd om Credentials voor een andere dan jouw persoonlijke mailbox, voer dan uit:

    1. Klik op More choices.
    2. Klik op Other user.
    3. Vul bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in (bijvoorbeeld: g.e.bruiker@uva.nl in en je nieuwe wachtwoord.
  • 2. Wachtwoord wijzigen van Office365 op je ICT-werkplek

    Geef je gewijzigde wachtwoord pas in als één van de Office-apps je daar om vraagt. Dit kan maximaal dertig dagen duren. Mocht het inloggen niet lukken, doorloop dan de volgende stappen:

    1. Sluit Outlook en de overige Microsoft Office programma’ s af.
    2. Klik op de Windows Start knop en typ in: Credential Manager (of NL: Referentiebeheer).
    3. Klik op Credential Manager.
    4. Klik op Windows credentials en verwijder alle Windows credentials waarvan de omschrijving bevat: webmail, outlook, OneDrive, office365, Microsoft_MC, autodiscover.
    5. Start Word op; Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in en je nieuwe wachtwoord, en vink aan credentials opslaan.
  • 3. Printer verwijderen en opnieuw koppelen
    1. Verwijder eerst de oude koppeling met UvA-Follow me-printers op je apparaat. Dit doe je door in het zoekveld in de taakbalk linksonder ‘printer’ te typen. Klik op Printer. Klik op ‘Follow me- xxxCanon’ en ‘verwijder’.
    2. In het lemma Printen vind je de juiste instructies om de printer opnieuw te installeren.
  • 4. Wachtwoord wijzigen draadloze verbinding van de UvA

    Het komt voor dat eduroam het nieuwe wachtwoord niet accepteert en blijft vragen om het wachtwoord. In dat geval moet je opnieuw verbinding maken via wifiportal.uva.nl.

    Volg onderstaande instructies

    1. Heb je een internetverbinding?
      Zo ja, ga naar stap 2.
      Zo nee, voer dan de vervolgstappen thuis uit terwijl je met je thuisnetwerk verbonden bent. Ben je op een UvA-locatie? Maak dan gebruik van een ‘eduroam Visitor Account’ om de instellingen te kunnen downloaden.
    2. Ga naar wifiportal.uva.nl.
    3. Lees de pagina goed door en volg stap voor stap de instructies.
    4. Vul (wanneer gevraagd) je UvAnetID gevolgd door @uva.nl in, controleer of je besturingssysteem klopt en klik dan op 'JoinNow'.
    5. De juiste instellingen worden gedownload. Hier wordt het wachtwoord van je UvAnetID gevraagd (zelfs tot drie keer toe).

    Je kunt nu verbinding maken met het beveiligde draadloze netwerk 'uva' en/of 'eduroam'.

    ​Let op: heb je een mobiele telefoon met Android (vanaf versie 5.0 en hoger)? Dan kan het zijn dat de applicatie Android System WebView het downloaden van de juiste instellingen blokkeert. Gebruik in dat geval een andere wifi-verbinding of je eigen mobiele netwerk. 

    Loop je vast? Lees dan verder in de instructies hieronder.

    Instructies voor Mac

    Om de eduroam-verbinding op een Mac te herstellen, is het nodig om het Wireless Profile te vervangen. 

    Stap 1: Profile verwijderen

    • Als je verbonden bent met eduroam: verbreek deze verbinding.
    • Open 'System Preferences'.
    • Open 'Profiles'.
    • Selecteer het UvA-profile.
    • Verwijder het UvA-profile door op het minteken te klikken. Geef je Mac-wachtwoord op om deze actie uit te voeren.

    Stap 2: Nieuw profile installeren

    Stap 3: Het bestand SecureW2.mobileconfig wordt gedownload

    • Open SecureW2.mobileconfig.
    • Klik in het Profiles-venster op 'Continue'.
    • Vervolgens vul je drie keer het wachtwoord van je UvAnetID in en daarna mogelijk één keer het wachtwoord van je Apple computer zelf. Of je wel of niet het wachtwoord van je computer nog moet opgeven, is afhankelijk van je beveiligingsinstellingen.

    Het profile is opnieuw geïnstalleerd. Je kunt weer verbinding maken met eduroam.

    Mobiele apparaten

    instructies voor iPhone en iPad

    Stap 1: Verwijder oude profiel(en)

    • Ga naar Instellingen > Algemeen.
    • Selecteer 'Profiel' in het rechterschermdeel.
    • Verwijder het profiel ‘UvA-IOS’ door het aan te klikken en dan te kiezen voor 'Verwijder profiel'.
    • Als gevraagd wordt om de code, voer je de beveiligingscode van je apparaat inAls er meer profielen van de UvA staan, herhaal je de voorgaande stappen voor ieder van die profielen.

    Stap 2: Opnieuw installeren van profiel 

    • Ga naar Instellingen > Wi-Fi.
    • Ga naar het home-scherm en open Safari.
    • Open de pagina wifiportal.uva.nl. (Waarschijnlijk opent deze pagina automatisch).
    • Volg de instructies op deze pagina: Vul je UvAnetID@uva.nl in en klik dan op 'Join Now'.
    • Geef in de volgende schermen je wachtwoord op en bevestig alles.
    • Vervolgens vul je drie keer het wachtwoord van je UvAnetID in en daarna mogelijk één keer de toegangscode van je iPhone of iPad. 

    Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.

    instructies voor Android

    Stap 1: Ga naar Instellingen > Wi-Fi.

    • Selecteer eduroam en kies 'Vergeten'. 

    Stap 2: Ga naar het home-scherm en open internet in een browser

    • Open de pagina wifiportal.uva.nl. (Waarschijnlijk opent deze pagina automatisch).
    • Download de app en installeer deze.
    • Zo nodig moet je de beveiliging aanpassen voor de installatie van de app door ‘installatie van applicaties uit vertrouwde bronnen’ toe te staan.
    • Volg de aanwijzingen en geef op: UvAnetID@uva.nl en wachtwoord.
    • Bevestig.

    Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.

  • 5. VPN opnieuw instellen
    1. Controleer of je verbonden bent met VPN
    2. Dit doe je door Ivanti te typen in het zoekveld van je taakbalk links onderin.
    3. Open Ivanti. Kies Disconnect als je nog ingelogd bent. Maar waarschijnlijk word je nu gevraagd opnieuw in te loggen met je UvAnetID en nieuwe wachtwoord.
    4. Je ziet ‘UvA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat.
    5. Meer hulp nodig? Bekijk de handleidingen voor Windows, Mac en Linux in het Lemma VPN.