UvAnetID

Je ontvangt automatisch een UvAnetID bij indiensttreding. Het UvAnetID geeft toegang tot diverse ICT-faciliteiten.

Medewerkers die in dienst van de UvA zijn hebben met hun UvAnetID toegang tot onder andere:

  • het UvA-netwerk;
  • de e-mailvoorziening van de UvA;
  • de UvA-beheerde ICT-werkplek;
  • de digitale bibliotheek;
  • Canvas;
  • Blackboard;
  • VPN;
  • de Zelfbediening;
  • de Menukaart Arbeidsvoorwaarden;
  • SURFspot.nl.

Medewerkers die niet in dienst zijn van de UvA, zoals uitzendkrachten, gedetacheerden en externe medewerkers, kunnen ook een UvAnetID krijgen. Zij kunnen echter geen gebruikmaken van onder meer SURFspot.nl, de Zelfbediening en de Menukaart Arbeidsvoorwaarden.

Je UvAnetID is persoonlijk, uniek en niet overdraagbaar. De UvA zal nooit om je wachtwoord vragen; geef je UvAnetID-wachtwoord dan ook nooit aan anderen. Zorg dat je het wachtwoord van je UvAnetID jaarlijks wijzigt. Zodra je contract afloopt, heb je geen toegang meer tot SURFspot en de Zelfbediening. Je houdt nog wel 90 dagen toegang tot een aantal andere voorzieningen zoals je mail en je homedrive. Daarna vervalt het UvAnetID.

Aanvraag van het UvAnetID

  • Medewerkers van de UvA ontvangen automatisch een UvAnetID na registratie in de personeelsadministratie;
  • Medewerkers van een aantal gelieerde instellingen ontvangen een speciaal UvAnetID. De ICT-contactpersoon van je faculteit of dienst kan dit speciale UvAnetID aanvragen;
  • Gepensioneerde medewerkers kunnen zelf een speciaal UvAnetID aanvragen via het Digitaal Loket AC.
  • Bij de gemeenschappelijke diensten (AC, FS, ICTS en de Bibliotheek) kan een dubbel ID-account (dus UvA en HvA) nodig zijn. Neem contact op met je leidinggevende als je een HvA-ID nodig hebt.

Activeren van het UvAnetID

Voordat je je UvAnetID kunt gebruiken, dien je het UvAnetID eerst te activeren. Hiervoor ontvang je op je opgegeven privé-e-mailadres een bericht met een activatiecode. Activeer het UvAnetID niet vanaf een mobiele telefoon.

Beheer van het UvAnetID 

Op id.medewerker.uva.nl kun je je persoonlijke gegevens inzien, je wachtwoord aanpassen en een e-mailalias instellen.

Wachtwoord vergeten

Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je een nieuw wachtwoord aanvragen op id.medewerker.uva.nl. Klik op deze pagina op de link ‘Wachtwoord vergeten?’ en beantwoord de controlevragen. Als je deze vragen juist hebt beantwoord, ontvang je een sms met gegevens waarmee je eenmalig kunt inloggen om je wachtwoord te wijzigen.

Dit werkt alleen als je eerder een mobiel nummer en de controlevragen hebt opgegeven. Heb je dat niet gedaan, dan kun je zelf een nieuwe activatiecode voor je UvAnetID aanvragen met dit formulier.

Inloggen in twee stappen

Voor een aantal systemen binnen de UvA is het nodig om in twee stappen in te loggen voordat je toegang krijgt. We noemen dit tweestapsverificatie. Naast het invoeren van je UvAnetID en wachtwoord gebruik je een extra authenticatiemiddel, ook wel ‘token’ genoemd.

ICT-gedragregels

Gebruikers van het UvAnetID moeten zich houden aan de ICT-gedragregels.

Contact Servicedesk ICTS

Telefoonnummer: +31 (0)20 525 1402

Uva.nl/icts-selfservice

 

Gepubliceerd door  ICT Services

31 juli 2018