Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Van jou als medewerker of leverancier wordt verwacht, dat je veilig omgaat met bedrijfsgegevens (onderzoeksdata, persoonsgegevens van studenten etcetera). Op deze webpagina’s vind je de regels, tips en tools om veilig digitaal te werken.

Houd je aan de regels voor verantwoord gebruik van ICT-faciliteiten'

Zorg ten eerste dat je de 'Regels voor verantwoord gebruik van ICT-faciliteiten' van de UvA kent én toepast. Als je de tien gouden regels en hieronder toepast ben je goed op weg.

Onveilige ICT-situatie? Meld het bij de Servicedesk ICT

E: servicedesk-icts@uva.nl 
T: 020-595 1402
Buiten kantooruren via: uva.nl/icts-selfservice

Heb je een kwetsbaarheid ontdekt? Dit kun je melden via Verantwoorde Openbaarmaking.

Tien gouden regels voor veilig digitaal werken

1. Zorg voor goede basisbeveiliging van je computer, laptop, telefoon en tablet.
Installeer antivirussoftware, een firewall, automatische schermvergrendeling, en voer software-updates direct uit. Stel de zoek- en versleutelfunctie in, zodat je gegevens op afstand kunt wissen of versleutelen in geval van diefstal of verlies.
Basisbeveiliging van computer, telefoon en tablet

2. Vergrendel het scherm van je computer, laptop of tablet als je even weggaat.
Laat geen vertrouwelijke informatie op je werkplek liggen.

3. Gebruik een ander en sterk wachtwoord (minimaal 12 karakters) voor elk van je accounts.
Vernieuw je wachtwoorden regelmatig. Leen je UvAnetID wachtwoord nooit uit.
Sterke wachtwoorden maken

4. Zorg dat je weet hoe je phishing e-mails herkent.
Controleer bij verdachte mails altijd het e-mailadres, links en bijlagen.
Zo herken je phishing e-mails

5. Gebruik OneDrive en Teams om je bestanden veilig op te slaan. Bestanden die hier staan worden versleuteld en er worden back-ups van gemaakt.

6. Gebruik voor het veilig (versleuteld) delen van persoonsgegevens en vertrouwelijke data OneDrive, Teams of SURFdrive.
Het is veiliger om te delen dan om te mailen.

7. Gebruik openbare wifi-netwerken alleen met een beveiligde VPN-verbinding.
Zonder VPN kunnen anderen meekijken! Gebruik binnen de UvA-gebouwen de beveiligde netwerken 'eduroam' of 'uva’.

8. Installeer/gebruik alleen software waarvoor de UvA een verwerkersovereenkomst met de leverancier heeft afgesloten.
Alleen als er een verwerkersovereenkomst is, zijn de veiligheid en privacy gegarandeerd.

9. Ruim e-mail, data en persoonsgegevens regelmatig op. Verzamel alleen persoonsgegevens die je nodigt hebt voor je doel en sla ze niet langer op dan nodig.
Ruim op aan het einde van een onderwijssemester of (onderzoeks)project.

10. Denk na over welke persoonlijke informatie je deelt op social media en met wie je linkt.
Hackers kijken mee! Stel privacy- en veiligheidsinstellingen in voor al je social media accounts, en gebruik multifactor authenticatie als dat kan.