Als je wachtwoord verlopen is, kun je een nieuw wachtwoord instellen. Een nieuw wachtwoord stel je in op id.medewerker.uva.nl. Doorloop hiervoor onderstaande instructies. De instructie voor een beheerde ICT-werkplek is anders dan voor een ICT-werkplek in eigen beheer. Zorg dat je alle stappen doorloopt. Zodra je een nieuw wachtwoord hebt ingesteld, kun je weer gebruik maken van je UvAnetID.
Let op: Pas je wachtwoord ook aan op al je (mobiele) apparaten om te voorkomen dat je account geblokkeerd wordt.
Let op! Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je beheerde werkplek. Hiermee voorkom je dat je UvAnetID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.
Sluit alle applicaties af en sla je bestanden op, want later in het proces moet je je ICT-werkplek opnieuw opstarten.
Controleer of je verbonden bent met VPN: typ ‘Ivanti’ in het zoekveld van de taakbalk links onderin. Open vervolgens Pulse Secure. Je ziet ‘UvA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat. Zo niet, klik dan op ‘Connect’ en log in met je UvAnetID.
Start je ICT-werkplek opnieuw op.
Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je UvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één, nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.
Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de UvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.
Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je ICT-werkplek. Hiermee voorkom je dat je UvAnetID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.
Stel vast of je op een UvA-account werkt of op een lokaal account. Dit bepaalt de te nemen stappen.
Het wachtwoord van je computer wijzigt automatisch mee. De meeste basisdiensten die gekoppeld zijn aan je UvAnetID worden automatisch geüpdatet met je nieuwe wachtwoord. Echter sommige diensten kunnen je vragen om je nieuwe wachtwoord. Houd daar rekening mee. Je kunt door naar stap 3.
Het wachtwoord van je computer verandert niet mee en dat hoeft ook niet. Je zult wél alle aan je UvAnetID gekoppelde diensten direct zelf moeten voorzien van je nieuwe wachtwoord: dit gebeurt helaas niet automatisch. We zetten de belangrijkste voor je op een rij. Hoe je dit doet staat per onderwerp uitgewerkt in de uitklappers. Als je dit gedaan hebt ga je door naar stap 3.
Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je UvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.
Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de UvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.
Is je UvAnetID je primaire ID, maar heb je ook een HvA-ID? Wijzig dan ook het wachtwoord van je HvA-ID. Hieronder lees je hoe je dat doet.
Ben je medewerker van AC, Bibliotheek, FS, ICTS of de gezamenlijke diensten?
Vul dan bij 'privé e-mailadres' het alias van je UvA-mail in. In de HvA-systemen is je privé e-mailadres vervangen door je HvA-mailalias, zodat berichten uit HvA-systemen binnenkomen op je UvA-mailadres en niet op je privé e-mailadres. Volg de stappen hieronder om je UvA-mailalias te achterhalen.
Ben je geen medewerker van bovenstaande organisatie-onderdelen?
Neem dan contact op met de Servicedesk van ICT Services.
Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt.
Selfservice: uva.nl/icts-selfservice
E: servicedesk-icts@uva.nl
T: 020 525 1402, ma. t/m vr. 8.00 - 18.00 uur
Je hebt waarschijnlijk te vaak een verkeerd wachtwoord voor je UvAnetID ingevuld. Neem contact op met de Servicedesk ICT Services.
E: servicedesk-icts@uva.nl
T: 020 525 1402, ma. t/m vr. 8.00 - 18.00 uur
Afhankelijk van het merk smartphone en de versie van het besturingssysteem kunnen menuopties enigszins afwijken van de hieronder genoemde opties.
In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:
In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:
In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:
In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:
Wordt er gevraagd om Credentials voor een andere dan jouw persoonlijke mailbox, voer dan uit:
Geef je gewijzigde wachtwoord pas in als één van de Office-apps je daar om vraagt. Dit kan maximaal dertig dagen duren. Mocht het inloggen niet lukken, doorloop dan de volgende stappen:
Het komt voor dat eduroam het nieuwe wachtwoord niet accepteert en blijft vragen om het wachtwoord. In dat geval moet je opnieuw verbinding maken via wifiportal.uva.nl.
Volg onderstaande instructies
Je kunt nu verbinding maken met het beveiligde draadloze netwerk 'uva' en/of 'eduroam'.
Let op: heb je een mobiele telefoon met Android (vanaf versie 5.0 en hoger)? Dan kan het zijn dat de applicatie Android System WebView het downloaden van de juiste instellingen blokkeert. Gebruik in dat geval een andere wifi-verbinding of je eigen mobiele netwerk.
Loop je vast? Lees dan verder in de instructies hieronder.
Om de eduroam-verbinding op een Mac te herstellen, is het nodig om het Wireless Profile te vervangen.
Stap 1: Profile verwijderen
Stap 2: Nieuw profile installeren
Stap 3: Het bestand SecureW2.mobileconfig wordt gedownload
Het profile is opnieuw geïnstalleerd. Je kunt weer verbinding maken met eduroam.
Stap 1: Verwijder oude profiel(en)
Stap 2: Opnieuw installeren van profiel
Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.
Stap 1: Ga naar Instellingen > Wi-Fi.
Stap 2: Ga naar het home-scherm en open internet in een browser
Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.